Puheenjohtajan tervehdys 30.4.2021

Hyvät Armas -toiminnan ystävät!

Saapunut kevät ja rokotusten eteneminen ovat selvästi lieventäneet koronan pelkoa ja vaikutusta mielialoihin. Silti elämme edelleen koronan uhkan alla. Tartunnat ovat onneksi kääntyneet laskuun ja maaliskuun alussa julistetun poikkeustilan rajoituksia on alettu (27.4.) purkamaan.

Keravan Armaksen 8.3.2021 avattu verkkonäyttely herättänyt kiinnostusta

Näyttelyn ideahan syntyi siitä, kun ajattelimme kuvien ja kirjoitusten ehkä auttavan purkamaan ja käsittelemään korona-ahdistusta. Palautetta on saatu jonkin verran yksittäisten henkilöiden ja yhteistyökumppanien tahoilta:  vaikuttavia, hätkähdyttäviä kuvia ja koskettavia runoja sekä kertomuksia. Kerromme erikseen myöhemmin lisää palautteista.

”Viirusvaarasta karanteeniin – kuvia ja kirjoituksia korona-aiheesta” löytyy toistaiseksi samoista paikoista Armaksen verkkosivuilla: Gallerian osastot Taidegalleria sekä Tekstit ja käsikirjoitukset. Käykää tutustumassa ja palaute on aina tervetullutta!

Koe kulttuuria etänä! Opetusvideo digitaalisten kulttuuripalvelujen löytämiseksi

Armas -verkosto tuotti yhteistyössä Helsingin kaupungin ja Ikäinstituutin kanssa mainion, KOTISOHVALLA -nimisen oppaan, joka on vapaasti hyödynnettävissä täällä: www.armasfestivaali.fi

Tulossa kokemuskirja, tarinoita vapaaehtoistyöstä

Yksi Keravan Armaksen perustajajäsenistä, 84 -vuotias Raili Eronen on käyttänyt karanteeniaikaansa oman vapaaehtoistyönsä muistiin merkitsemiseen. Sitä hänelle on kertynyt koko elämän aikana todella paljon! Omien runojen, kertomusten kirjoittamiset ja esiintymiset sekä muu hyvinvointityö. Armas tukee työstämisen prosessia ja julkaisemista sitten, kun se aika tulee. Tästä kerromme lisää myöhemmin.

Vapaaehtoistyöllä on monella tapaa myös suuri yhteiskunnallinen merkitys.

Tutkimuksen mukaan vapaaehtoistyön arvo oli rahaksi arvioituna 3 miljardia euroa vuonna 2018. Suuri osa siitä on eläkkeelle siirtyneiden ikääntyneiden tekemää.

Tulevan kehittämishankkeen valmistelua on viety eteenpäin

Armas -toimintaan saatu joitakin uusia jäseniäkin. Laajempi raportti tilanteesta on tulossa Äitienpäivän päivityksen yhteyteen tai myöhemmin toukokuussa.

Myös uusia yhteistyökumppaneitakin on löytynyt

Merkittävin niistä on valtakunnallinen Taikusydän -hanke, joka on taiteen ja hyvinvoinnin monialaisen kehittämisen valtakunnallinen yhteistyöverkosto. Keravan Armas on liittynyt huhtikuussa Uudenmaan alueen Taikusydän -verkostoon, jonka jäseninä on noin 300 kulttuuriryhmää.

Vapun aika on runsas, koska meillä useita syitä vapun viettoon

Kevään ja kesän tulon, ylioppilaiden ja työn juhla!

Vappu on kansainvälinen juhlapäivä. Ja vapun aaton vietto on muistuttanut usein riehakkuudessaan karnevaalin nurinkääntämisen perinnettä. Eli että on lupa nauraa, arvostella ja pilkata vallitsevia käsityksiä.

Kuten tiedämme, niin moni-ilmeisen kesän alkamisen juhlinnan perinteet ulottuvat Euroopassa keskiajalle ja vielä kauemmaksikin. Työväen vappua  on vietetty 1800-luvun lopulta alkaen ja sen poliittiset marssit sekä puheet ovat laajentuneet kattavaksi työn juhlaksi.

Toivotan Armas -ryhmän ja itseni puolesta ihanaa ja iloista Vappua kaikille!

Marjasinikka V

Keravan Armas ry on puoluepoliittisesti sitoutumaton kulttuurijärjestö ja kannustaa  eri tavoin ajattelevia edistämään kulttuurista hyvinvointityötä. Se koituu meidän kaikkien yhteiseksi eduksi.