Puheenjohtajan Joulutervehdys 2021

Arvoisat Armas-toiminnan ystävät sekä muut kiinnostuneet

Aluksi haluan jälleen Armas -ryhmän puolesta kiittää lämpimästi kaikkia teitä, jotka olette kuluneen vuoden aikana vierailleet verkkosivuillamme sekä pitäneet muuten yhteyttä.

Koronavaaran osalta näytti jo hyvältä kesästä vuoden loppua kohti. Kokoontumisien rajoituksia purettiin, etäkokouksista ja etätöistä alettiin vaihe kerrallaan siirtyä takaisin myös työpaikoille. Näytti jo pidemmän aikaa siltä, että taudin hallintaan saaminen eteni koko ajan.

Mutta tulikin jo toinen koronajoulu, kulkutauti iski uusin asein! Edellisen variaatio. Omikron-viirus leviää nyt nopeasti ja tarttuu edellistä moninkertaisesti helpommin. Valtiovalta käytti termiä ”hätäjarrutus” ja nyt yhteiskuntaa on suljettu uudestaan melkoisella vauhdilla.

Mitä saatiin kuitenkin aikaan tänä vuonna

Yhdistyksen tavoitteena oli vielä kesän alussa järjestää ainakin yksi isompi yleisötapahtuma Armas-festivaalin nimissä lokakuun alussa. Valitettavasti se jouduttiin kuitenkin jälleen epävarman koronatilanteen vuoksi perumaan.

Toteutimme kuitenkin muulla tavoin Armaksen kulttuurista hyvinvointityötä. Tärkeimpiä saavutuksia ovat esim. maaliskuussa julkaistu verkkonäyttely, hankesuunnitelman ensimmäinen versio toukokuussa ja tukiryhmän löytyminen Keravan eri poliittisilta tahoilta alkusyksyyn mennessä.

Verkkonäyttelystä: ”Virusvaarasta karanteeniin – kuvia ja kirjoituksia korona aiheesta”. Keravalaisen kuvataiteilijan hätkähdyttäviä kuvia, ikääntyneiden harrastajakirjoittajien koskettavia runoja sekä muita tekstejä. Niiden tarkoitus oli ja on auttaa purkamaan ja käsittelemään korona-ahdistusta. Hyvää palautetta tuossa mielessä on saatukin.

Valmisteilla olevan kehittämishankkeen toukokuun etapista on jo kerrottukin tiedotteissa. Tammikuun 2022 lopulla päivitetään seuraavan kerran.

Myös hankkeen tukiryhmästä ja vaiheesta on kerrottu jo tiedotteessa 16.12.2021. Heidän kanssaan on yhteistyö alkanut lupaavasti.

Korona-aiheiden ajankohtaisuus

Nopeasti levinnyt kulkutaudin uusin uhka ajankohtaisti myös verkkosivujemme korona-aiheiset riimit ja muut kirjoitukset!

Siksi nostimme esille yli 80-vuotiaan Raili Erosen ”Paha korona” runon, jonka hän teki jo vuosi sitten, 2020 lopulla. Nyt sen sanoma on entistä ajankohtaisempi ja tulkitsee sekä välittää samalla varmasti monen muun ikääntyneen ihmisen tuntoja.

”Paha korona” löytyy myös laulettuna säestyksen kanssa runon yhteydestä. Muusikko Lotta Pettinen sävelsi ja lauloi samoihin aikoihin kahden muunkin keravalaisen ikäihmisen tekstit. Kaikki kolme siis ovat Youtubessa ja löytyvät Armaksen Galleriasta.

Kannattaa lukea uudestaan ja kuunnella sivuston Galleriasta myös muita korona-aiheisia tuotteita kuten esim mainiot Kalevi Koskelan riimitykset kalevalamittaan.

Mikä antaa voimia vaikeina aikoina

Vaikeina aikoina on tärkeää muistaa, että meillä on aihetta silti olla kiitollisia niin monesta asiasta. Se voimaannuttaa. Siksi Keravan ARMAS ry toivottaakin ennenkaikkea jaksamista itse kullekin.

Iloa, valoa, lämpöä ja rakkautta joulun aikaanne sekä toiveikasta tulevaa vuotta! Pidetään yhteyttä.

Marjasinikka Väänänen / armas.kerava@gmail.com

puh 044-5900179 / ms.vaananen@storyway.fi