Katutanssia ja tanssimisen terveelliset vaikutukset

Kokemuksia ryhmätanssista Keravan päivänä 19.6.2022

Armas -väki siis järjesti yhteistyössä Keravan Tanssiopiston kanssa kokeilevasti kadulle tanssituokion, johon kuka tahansa sai osallistua.

Olimme saaneet idealle järjestämisestä monta kannustusta tuttujen ja kumppanien tahoilta. Lähetimme myös osallistumiskutsuja yhteistyötahoille.

Keravan päivänä 19.6.2022 laitettiin jalalla koreasti keskellä katua.

Sunnuntain tanssituokion ensimmäiseen settiin osallistui vähän päälle kymmenen ja kahteen seuraavaan vähän alle kymmenen henkilöä. Ei siis mitään isoa ryntäystä todellakaan, mutta yleisöä oli aukion reunoilla seuraamassa ihan mukavasti.

Ohjaaja Suvi Kajauksen mukaan osallistuminen oli ihan hyvää tasoa siihen nähden,  että ei ihmiset ole tottuneet kadulla tanssimaan. 

Myös allekirjoittanut (75v) taisi tanssia kadulla edellisen kerran tosi kauan sitten, musiikkifestarin yhteydessä. Nyt se tuntui yllättävän hyvälle ja luontevalle, kun ei ollut paineita siitä, tuliko liikkeet ihan oikein tehtyä. Tärkeintä oli liikkuminen musiikin rytmin mukaan sekä siitä syntyvä fiilistely. Suosittelen teille muillekin!

Tanssi ei siis katso ikää ja sen harrastamisella on tutkitusti paljon terveysvaikutuksia, joista löytyy lisää tietoa tämän kirjoituksen linkkien takaa.

Katso video tanssituokiosta kadulla Keravan päivänä 19.6.2022.

Tanssi auttaa myös käsittämään asioita, joihin äly ei yllä

Maarit Salminen, nyt noin 60v Tuusulasta, aloitti katutanssin harrastamisen vasta viisikymppisenä.

Hän kannustaa myös muita näin: Ikinä ei pidä esimerkiksi ajatella, että on liian vanha tai liian paksu. Harrastus on jatkunut näihin päiviin ja hän on osallistunut menestyksellä myös lukuisiin kilpailuihin. 

Hän nimeää myös itse koettuja hyviä puolia: liikkuminen ja ilmaiseminen musiikin mukaan, yhteiset tanssitunnit kavereiden kanssa, sekä suvaitsevaisuus, joka on leimallista katutanssille. Ikärasismista ei tarvitse kärsiä, jokaiselle annetaan tilaa.

Lue lisää hänen kiehtovasta tarinastaan tästä linkistä

Lähde: Funky mama Maarit Salminen ilmoittautui hip hop tanssikurssille ensimmäistä kertaa 50 vuotiaana / Seura lehti 10.1.2019

Netistä löytyy paljon tietoa tanssimisen terveysvaikutuksista. Alempana edellisen lisäksi vielä kaksi linkkiä, joiden tarjoamaan sisältöön kannattaa tutustua.

”Tanssi on aktiivisuustutkimusten mukaan yksi parhaimmista terveyttä edistävistä liikuntamuodoista. Tanssissa yhdistyvät liikunta- ja kuntovaikutukset, mutta myös sosiaalisuus, yhteisöllisyys sekä aivojen aktivointi.

Lue 10 hyvää terveyteen liittyvää syytä panna jalalla koreasti

Lähde: Tanssi itsesi terveeksi! 10 hyvää syytä panna jalalla koreasti / Anna.fi   26.10.2018

”Tanssissa fyysinen kunto kohenee, tasapaino petraantuu, kognitiiviset kyvyt terävöityvät, hengitys paranee ja stressi lievenee. Tanssin aivoterveyttä parantavat vaikutukset näkyvät, jopa ikääntyneiden tanssiharrastajien aivokuvissa.” 

Lue tästä miten tanssi hoitaa aivoterveyttä

Lähde: Tanssi hoitaa aivoterveyttä / Aivoliitto 11.1.2019

 

Tekstin kokosi Marjasinikka Väänänen

Jaa myös kaverille!

Facebook
WhatsApp
Email

Lisää mediaa

Arkisto